Begroting 2019

College Werkprogramma

IP overzicht

Toelichting op de IP’s

Nr. 19-2100 Aanpassen parkeervoorzieningen woongebieden 2019-2022
We ontvangen met enige regelmaat verzoeken van bewoners, die een tekort aan parkeerplaatsen ervaren. Deze worden conform het huidige beleid beoordeeld en als blijkt dat er een oplossing nodig is, kan een parkeervoorziening worden uitgebreid of aangepast. Die oplossing zou uit een beheerbudget moeten worden betaald, terwijl het vaak gaat om losstaande verzoeken, die niet in het wegbeheer kunnen worden meegenomen.
Omdat het niet 'zuiver' is om het aanpassen/uitbreiden van parkeervoorzieningen te bekostigen vanuit het beheerbudget en omdat het wel wenselijk is om in te kunnen springen op deze verzoeken is een jaarlijks terugkerende investering opgenomen.

Nr. 19-2101 Bereikbaarheidsagenda
In MRE verband wordt gewerkt aan een bereikbaarheidsagenda als gezamenlijke strategie voor mobiliteit in de periode 2016-2030. In het kader van de bereikbaarheidsagenda wordt gewerkt aan generieke maatregelen (voor alle regiogemeenten), relatiegerichte maatregelen en maatregelen gerelateerd aan provinciale wegen.
De kosten voor de generieke maatregelen zijn voor Someren op dit moment geraamd op € 429.969 voor de komende 10 jaar. Alvorens de concrete maatregelen tot uitvoering komen wordt een samenwerkingsovereenkomst voorgelegd aan alle raden.

Nr. 18-0306 Rehabilitatie wegen
Op basis van het "Kostendekkingsplan wegen 2017" is in beeld gebracht welke bedrag jaarlijks (in theorie) nodig is voor de rehabilitatie (vervanging) van wegverharding. Dit wordt gebruikt voor de lange termijn (2020 en verder).
Voor de korte termijn is op basis van de weginspecties de "meerjarige onderhoudsplanning 2018-2020" opgesteld. Begin 2020 wordt op basis van een nieuwe inspectie een nieuwe planning voor 2020-2022 opgesteld.

Nr 19-2102 Bermkantverharding de Ruiter
Het gedeelte van de Ruiter wat ligt tussen de Zandstraat en de kruising halverwege de weg, is toe aan groot onderhoud. Naast schade aan de asfaltverharding van de rijbaan is er ook veel bermschade aanwezig. Om de conditie van de berm te verbeteren, onderhoudskosten te verlagen en de verkeersveiligheid van langzaam verkeer te verbeteren willen we dit deel van de Ruiter voorzien van grasbetontegels, net zoals op het verlengde van dit wegdeel ook al het geval is. In combinatie met groot asfaltonderhoud zijn de kosten hiervoor aanzienlijk lager dan wanneer dit op een andere moment gebeurd.

Nr 19-2103 Kleine aanpassingen openbare gebieden
Er komen regelmatig verzoeken van bewoners, wijkraden enzovoort om een aanpassing van het openbaar gebied. Vaak komen deze verzoeken op het moment dat het openbaar gebied vanuit het beheer aangepakt worden, omdat dan HET moment voor zo'n aanpassing daar is en de meerkosten dan vaak relatief laag zijn.
Omdat het niet 'zuiver' is om aanpassingen te financieren vanuit beheerbudget en omdat het wel wenselijk is om in te kunnen springen op deze verzoeken is een jaarlijks terugkerende investering opgenomen.

Nr. 19-2104 Voetpad Heesvenstraat
Veelvuldig is vanuit Lierop het verzoek gekomen om de verkeersveiligheid op de Heesvenstraat, het gedeelte buiten de bebouwde kom, te verbeteren. De weg wordt veel gebruikt door wandelaars. Een deel hiervan loopt een stukje de weg in met de hond en draait weer om, een deel loopt een blok om via de Otterdijkseweg en een deel loopt een blok om via de Laan ten Boomen.
Doordat de weg is ingericht als plattelandsweg buiten de kom, is dit deel van de weg niet gefaciliteerd voor de wandelaars. Door een vrij liggend (halfverhard) pad aan te leggen en OV te plaatsen wordt de verkeersveiligheid verbeterd.

De kosten hiervan op het deel vanaf komgrens tot de Otterdijkseweg bedragen € 46.600,-- (excl. BTW). De kosten op het deel vanaf de Otterdijkseweg tot de Laan ten Boomen bedragen € 31.600,-- (excl. BTW). Voorgesteld wordt om het volledige genoemde deel aan te pakken.

Nr. 19-2105 Aanpassing rotonde Provincialeweg/Witvrouwenbergweg
De rotonde Provincialeweg/Witvrouwenbergweg heeft te weinig afwikkelingscapaciteit, waardoor er tijdens de spitsuren op piekmomenten wachtrijen ontstaan. Door diverse ruimtelijke ontwikkelingen en de autonome groei zal de hoeveelheid verkeer op deze rotonde gaan toenemen. Daardoor zullen er vaker en langere wachtrijen voor de rotonde gaan ontstaan. Een goede bereikbaarheid van Someren is van groot belang. Daarvoor dienen doorstromings-problemen bij deze kruising van gebiedsontsluitingswegen op de verbinding tussen Someren en de N266/A67 te worden voorkomen. Hiervoor is een aanpassing van de rotonde Provincialeweg/ Witvrouwenbergweg noodzakelijk.
Om de aanpassing van de rotonde in 2020 te kunnen realiseren dienen er voorbereidings-werkzaamheden in 2019 te worden gedaan. Om deze voorbereidingswerkzaamheden te kunnen uitvoeren wordt uitgegaan van een voorbereidingskrediet van 10% van de totale kosten (= € 181.500,- incl. BTW).

Nr. 19-5700 Vervangingsinvestering groen
Op 27 september 2017 heeft de gemeenteraad ingestemd met het Kostendekkingsplan groen 2017.
In dit kostendekkingsplan zijn de investeringen voor de periode 2018-2021 in beeld gebracht voor 'Groot onderhoud en vervanging groen en bomen'. De raad heeft ingestemd om een krediet beschikbaar te stellen voor 2018 en de bedragen voor 2019 tot en met 2021 mee te nemen in de kadernota 2019.
In de lijn van de theoretische benadering in het kostendekkingsplan 2017 is voor 2022 een inschatting gemaakt voor de het groot onderhoud en vervanging.

Nr. 16-40300 Vervanging oud plantsoen
Het voorstel is om voor 2017 t/m 2019 jaarlijks € 12.700,-- exclusief compensabele BTW beschikbaar te stellen om oud plantsoen, dat is afgeschreven en niet meer aan de norm en kwaliteit van deze tijd voldoet, te vervangen.

Nr. 12-40801 Vervangen speeltoestellen 2019-2022
Deze investering betreft het vervangen van speeltoestellen welke niet meer voldoen aan de wettelijke eisen of zijn versleten. De vervangingen worden uitgevoerd conform het speelruimtebeleid.
2019: € 81.650,00
2020: € 42.000,00
2021: € 40.000,00
2022: € 45.000,00
Deze kosten zijn excl. BTW en incl. voorbereiding en toezicht op basis van afschrijving. In verband met de jaarlijkse inspectie worden de bedragen jaarlijks aangepast op basis van de huidige staat en  kunnen daardoor mogelijk afwijken

Nr. 16-50400 Economische paragraaf 2016-2019 (OVS)
De OVS wil uitvoering gaan geven aan de onderdelen “promotie, marketing en evenementen” en “organisatie en samenwerking” uit de uitvoeringsparagraaf van de Ruimtelijk Economische Visie centrum Someren (2011).
In de jaren 2016-2019 wil OVS economische activiteiten ontplooien om de leefbaarheid van de kern Someren te waarborgen, door in te zetten op een gezond ondernemersklimaat en een goede activiteitenkalender.
OVS heeft een initiërende en trekkende rol, maar zoekt hierbij nadrukkelijk de samenwerking met gemeente, detaillisten, horeca, recreatieondernemers en verenigingen.
Hiervoor vraagt zij voor de periode 2016-2019 jaarlijks een aanjaagsubsidie van € 8.500,--.

Nr. 19-3400 Recreatieve investeringen Heihorsten
Sinds jaren werken we als gemeente samen met ondernemers aan Recreatiegebied De Heihorsten. In 2011 heeft de raad budget ter beschikking gesteld ter financiering van de kosten die we als gemeente in dit gebiedsontwikkelingsproject maken (o.a. uren, grondaankopen, aanleg infrastructuur). Anno 2018 zijn er al veel initiatieven gerealiseerd. Enkele initiatieven moeten echter nog ontwikkeld worden, met name in de zone langs de Provincialeweg. Hier is blijvende inzet van de gemeente essentieel. Daarom vraagt het project nog ureninzet en zijn ook enkele kleine(re) investeringen nodig.

16-10500 Advies sanering woningen tegen geluidshinder verkeer
Voor het uitvoeren van de wettelijke taak "Het saneren van woningen op de B- en Eindmeldingslijst" heeft de gemeente aan de ODZOB gevraagd het saneringsproject te begeleiden. ODZOB heeft voor advies- en begeleidingskosten middelen nodig in de periode 2016 tot en met 2019.  Het Rijk stelt hier in principe subsidie voor beschikbaar (tbv het voorbereiden, begeleiden en toezicht houden (VBT) van saneringsprojecten) maar deze subsidie is niet toereikend. Het Rijk verstrekt ook subsidie voor het treffen van maatregelen (uitvoeringssubsidie) waarbij de gekozen maatregelen wel kostendekkend zullen zijn. De aanvraag om VBT subsidie is ingediend en wordt naar verwachting in 2015 voorlopig toegekend en voor de helft in voorschot uitgekeerd.
Naar verwachting zullen de totale kosten € 157.000,-- exclusief BTW zijn (2016 € 78.500,--, 2017 € 39.300,--, 2018 € 28.900,-- en 2019 € 10.300,--) en de totale subsidie € 130.000,-- (2016 € 65.000,-- en 2019 € 65.000,--).

Nr. 19-7400 Bouw C2C woning Groote Hoeven
De raad heeft een duurzaamheidsambitie uitgesproken en daarbij onder andere aangegeven zo veel als mogelijk uit te willen gaan van een circulaire economie.
Op diverse terreinen wordt gewerkt aan die duurzaamheidsambities en een daarvan is de ontwikkeling van het bestemmingsplan "Groote Hoeven". Om deze ambities / doelen en uiteindelijk resultaat meer "te laten zien" (daadwerkelijk zichtbaar resultaat) heeft het MT voorgesteld om als gemeente een circulaire woning te bouwen in het nieuw plan de Groote Hoeven. Deze woning zal als inspiratiebron voor bouwers in dit plan, als informatiecentrum gaan dienen, gedurende de periode dat er in de Groote Hoeven gebouwd gaat worden. Naar verwachting zal zelfs regionaal en mogelijk landelijk hier interesse voor zijn. Nadat deze wijk volledig is gerealiseerd en de doelstelling van deze woning als inspiratiebron zal zijn achterhaald zal deze woning op de markt worden aangeboden voor verkoop. Hierdoor, zo is de verwachting, zullen de kosten en baten uiteindelijk kostenneutraal zijn. Voor 2019 zal de realisatie van deze woning voorgefinancierd moeten worden. Wij gaan er vooralsnog van uit dat hiervoor maximaal € 375.000,- inclusief BTW benodigd zal zijn. In 2021 zullen deze kosten als baten na verkoop van de woning terug komen. Wel stellen wij voor om voor 2019 en 2020 jaarlijks € 25.000,00 op te nemen voor de exploitatiekosten voor het "infocentrum".

Nr. 15-40600 Vervanging kunstgras tennisbanen
Het betreft de vervanging van de kunstgras tennisbanen in de gemeente Someren omdat deze niet meer voldoen aan de eisen. Deze banen kunnen in vier jaar tijd worden gerenoveerd waarbij in 2017 gestart moet worden. Bij deze renovatie dient ook het hekwerk vervangen te worden omdat dit in een slechte staat verkeert.
2017: Someren (raming € 169.100,-- incl. BTW);
2018: Someren-Eind (raming € 91.100,-- incl. BTW);
2019: Lierop (raming € 86.300,-- incl. BTW);
2020: Someren-Heide (raming € 72.100,-- incl. BTW).

Nr. 19-4200 Integraal Huisvestingsplan primair en voortgezet onderwijs
Door de besturen van de scholen voor primair- en voortgezet onderwijs is gevraagd om een Integraal Huisvestingsplan op te stellen. Aanleiding hiertoe is dat de scholen in Someren veel leegstand hebben en niet meer aan de huidige eisen voldoen. De huisvesting/leegstand trekt een  groot wissel op de exploitatie van de scholen, dat ten koste gaat van het budget voor onderwijs.
Om de schoolgebouwen aan de gewenste maat te brengen en toekomst bestendig te maken heeft de gemeenteraad besloten een nieuw Integraal Huisvestingsplan 2018-2028 op te stellen.
Het proces tot het Integraal Huisvestingsplan start in april 2018 en zal naar verwachting voor het einde van 2018 afgerond zijn. Over de daarmee gepaard gaande kosten is nog geen enkele duidelijkheid of raming te geven. Wel dat het een aanzienlijk bedrag zou kunnen zijn omdat het renovatie, verhuizing en aanpassing aan de huidige eisen van o.a. duurzaamheid kan betreffen.
Aan kosten wordt daarom vooralsnog P.M. geraamd. De uitvoering zal plaatsvinden in 2019 en volgende jaren, afhankelijk van wensen en noodzaak.

Nr. 19-8100 Bestemmingsplan Buitengebied
De raad heeft besloten een nieuw bestemmingsplan voor het buitengebied op te willen stellen. Dit wil ze doen in deelgebieden. Voor de jaren 2016, 2017 en 2018 heeft hij al budget beschikbaar gesteld, waarvoor werkzaamheden van deelgebied één, twee en een klein deel van gebied drie zijn verricht. Onderhavige aanvraag heeft als doel om de financiële middelen beschikbaar te stellen om ook de volgende jaren door te kunnen gaan met gebiedsgericht herzien van het bestemmingsplan buitengebied. Ook de handhaving- en toezichturen die rechtstreeks uit dit bestemmingsplan volgen, worden uit dit budget betaald. Het betreft een intensief en omvangrijk traject, waarbij we voor het eerst sinds 20 jaar weer een uitgebreide controle uitvoeren voordat we het bestemmingsplan buitengebied herzien.

Nr. 19-8101 Invoeren omgevingswet
Naar verwachting treedt de Omgevingswet op 1 januari 2021 in werking. Om hierop voorbereidt te zijn zal een implementatietraject noodzakelijk zijn. De verdere toelichting en motivering is opgenomen in collegevoorstel 2018/010482, waar het college op 6 maart 2018 mee heeft ingestemd.

Nr. 19-8102 Bestemmingsplan bedrijventerrein Someren
De gemeente Someren werkt aan het opstellen van een nieuw bestemmingsplan voor de enkele bedrijventerreinen, onder andere Sluis XI, Half Elfje, Mortelweg en Lage Akkerweg, aan de oostzijde van de kern Someren. Voor het overgrote plangebied is op dit moment nog de beheers verordening van toepassing. Deze beheers verordening verwijst echter nog naar de regels van de voorheen geldende bestemmingsplannen. Deze regels zijn niet volledig en op sommige punten verouderd.

Voor de actualisatie van bestemmingsplan is eerder door de gemeenteraad budget beschikbaar gesteld. Dit is niet toereikend om de opdracht te voltooien. De te maken kosten in 2019 zullen vooral betrekking hebben op de behandeling van de te verwachten beroepschriften en eventuele aanpassingen/correcties in het bestemmingsplan die hieruit voortvloeien.

Nr 19-8103 Meerkosten Hoijserstraat 13
Aan de Hoijserstraat is een intensief varkenshouder bedrijf gesaneerd en vervangen door 5 woningen. Hiertoe zijn afspraken gemaakt met de provincie Noord-Brabant en de eigenaar.

De provincie staat aan de lat voor het bouw- en woonrijp maken. Op gemeentelijke verzoek hebben wij deze werkzaamheden op ons genomen. De provincie heeft ons op basis van een begroting hiervoor een bedrag beschikbaar gesteld. Bij de feitelijk aanleg bleek onder meer dat een extra rioolpomp en grondverbetering noodzakelijk was. Daarnaast vielen de kosten van het woonrijp maken hoger uit door de keuze van beplanting. Tevens waren er diverse kleinere kosten niet begroot. Circa € 17.000,- exclusief BTW.

Tweede item is dat er een afspraak met de huidige eigenaar is gemaakt dat hij de grond na het woonrijp maken overdraagt aan de gemeente. Constatering is dat er geen prijsafspraak hierover is gemaakt. Dit in de wetenschap dat door de keuze voor een groene ruimte er meer grond overdragen dient te worden. De eigenaar koppelt dit aan een vermeende gemeentelijke toezegging dat hij de kosten voor de vergunning van de varkensstal gecompenseerd krijgt, circa € 11.000,- exclusief kadastrale en notariële kosten.

De totale extra kosten worden geraamd op circa € 35.000,-.

Mogelijk dat nog een deel van de € 17.000 vergoed gaat worden door de provincie. Hier is echter nog geen zicht op. Veiligheidshalve wordt derhalve uitgegaan van het volledige bedrag. Bedragen zijn exclusief BTW.

Nr. 18-1101 Personeelsbeleid: trainees/projectleider
Om knelpunten op het terrein van de capaciteit zoveel mogelijk te vermijden en om de kwaliteit te waarborgen zal gebruik worden gemaakt van de inzet van trainees en een projectleider.

Nr. 19-0400 Functionaris gegevensbescherming
De Functionaris Gegevensbescherming (FG) is een verplichte functie uit hoofde van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die in mei 2018 vol in werking treedt.
Het is een aparte functie met speciale bevoegdheden die elke gemeente moet instellen. De gemeentesecretarissen in de Peel hebben besloten om samen voor de duur van 2 jaren 2 fte FG aan te stellen, en dat na 2 jaren te evalueren. Someren zal 1 fte FG delen met Deurne en Asten en dus 1/3 voor haar rekening nemen. De tijdelijke FG zal worden ingehuurd en de kosten daarvan worden begroot op € 75.000,-

Nr. 19-0401 Vervanging meubilair
De bureaus in het gemeentehuis zijn bijna 20 jaar oud en zijn aan vervanging toe. Arbo technisch gezien is tevens het wenselijk bureaus aan te schaffen die (elektrisch) in hoogte verstelbaar zijn.
De bureaustoelen zijn door de jaren heen wel op aanvraag vervangen. In een onderhoudsronde zou bezien dienen te worden over verdere vervanging noodzakelijk is.

Daarnaast is bij de vervanging van het meubilair in de vergaderruimten niet iedere ruimte aan bod gekomen. Het meubilair in deze ruimten is ook bijna 20 jaar oud, daarom is het wenselijk ook deze ruimten te voorzien van nieuw meubilair.

De kosten van een verstelbaar bureau bedragen ongeveer € 750,- incl. BTW per stuk. Wanneer er aan het ‘cradle to cradle’ principe voldaan dient te  worden is de verwachting dat de kosten meer bedragen € 850,- incl. BTW?) Uitgaande van 100 werkplekken in het gemeentehuis bedragen de kosten van vervanging van de bureaus daarmee € 85.000,-.

Voor vervanging van bureaustoelen wordt € 5.000,- in 2019 en € 10.000 in 2020 gevraagd.
De vervanging van meubilair in 4 vergaderruimten wordt geschat op € 10.000,- (tafels en stoelen)

Nr. 19-0402 Vervanging vloerbedekking
De vloerbedekking van het gemeentehuis is inmiddels 10 jaar oud.
Bij aanschaf was het beeld dat de vloerbedekking binnen het gemeentehuis 15 jaar mee zou kunnen. De praktijk wijst uit dat deze termijn niet realistisch is. De vloerbedekking is vuil en niet meer schoon te krijgen, daarnaast is hij op veel plekken versleten.

In de onderhoudsvoorziening gebouwen is rekening gehouden met vervanging van de vloerbedekking in het gemeentehuis in 2023. Er is momenteel € 55.000,- gereserveerd.

Uitgaande van vervangingskosten ter hoogte van € 73,- incl. BTW (€ 60,- excl. BTW) per vierkante meter en een 1800 m2 te vervangen oppervlak vloerbedekking bedragen de kosten in totaal € 131.000,- incl BTW.

Gezien het bovenstaande wordt een IP van € 56.000,- aangevraagd voor de vervanging van de vloerbedekking.

Nr. 19-0403 Vergadermodule bestuurlijke besluitvorming
Het zaaksysteem bevat op dit moment de functionaliteit om bestuurlijke behandelvoorstellen (BBV) af te handelen tot en met de behandeling in het college. Commissie- en raadsvoorstellen worden in dit proces nog niet ondersteund. Om dat te doen is uitbreiding van de functionaliteit van Djuma nodig.

Nr. 19 0404 Vervanging ICT-structuur
De huidige ICT-infrastructuur is aan vervanging toe. Op dit moment wordt onderzocht op welke manier dat het beste kan worden vormgegeven. Mogelijke opties zijn vervanging op locatie, volledige outsourcing of varianties daartussen.
De keuzes hierover zullen pas later dit jaar worden gemaakt. De reserve automatisering is gedeeltelijk bedoeld voor de vervanging van de betreffende infrastructuur. Op dit moment is nog niet bekend wat de vervanging (al of niet in outsourcing) gaat kosten. Wel is duidelijk dat de genoemde reserve ontoereikend zal zijn. De reden hiervan moet gezocht worden in toenemende eisen ten aanzien van beschikbaarheid en beveiliging, de complexiteit van de infrastructuur (koppelingen, werken in ketens, etc.) en de kwaliteitsverbetering ten aanzien van het beheer.

Dunning bomenbestand op Sportpark de Potacker

De bomen op sportpark De Potacker in Someren groeien op veel plekken met de kronen tegen of in elkaar, er staan (te) veel grote bomen op een relatief klein oppervlak. Dit leidt tot dood hout, wat gevaarlijke situaties kan opleveren en extra snoeikosten veroorzaakt. Om te zorgen dat bomen nog jaren mee kunnen, is het voorstel een dunning uit te voeren. De bomen die hierna overblijven krijgen daardoor de ruimte om door te groeien en nog jarenlang voor een vitaal, mooi en bomenrijk sportpark te blijven zorgen.
Om dit streven te halen, is het voorstel om een dunning uit te voeren. Dit betekent:
Van de 250 stuks bestaande bomen:

  • 135 stuks kappen;
  • 8 nieuwe bomen planten.

De huidige onder beplanting zal ook meteen worden meegenomen in het plan. Boomvormers (jonge bomen) worden verwijderd, zodat deze niet over een aantal jaren voor nieuwe problemen gaan zorgen. Op bepaalde plekken wordt weer bloeiende, inheemse onder beplanting teruggeplant.
Om deze dunning met bijbehorende werkzaamheden uit te kunnen voeren is € 33.000 nodig.

Rehabilitatie wegen
Conform collegevoorstel wordt er voor de rehabilitatie wegen extra geld gereserveerd in het IP ten opzichte van hetgeen in juni in het college / MT is behandeld.

CWP-Visie verder uitwerken / implementeren communicatie en burgerparticipatie:
Om de ontwikkel- en vernieuwingsslag te maken is het voorstel om de komende 1,5 jaar een ervaren seniorcommunicatieadviseur 0,9 fte- 1 fte. toe te voegen aan het huidige team van 1,8 fte. Dit om te zorgen voor de implementatie en doorontwikkeling van de vier pijlers en coaching van het team hierbij.
Daarnaast is voor de invulling van het participatievraagstuk en ter vervanging voor het scholings- / ontwikkeltraject van de teamleden passende (vervangings-) capaciteit noodzakelijk, respectievelijk 0,5 fte. en 0,3 fte. Deze twee capaciteitsvragen samen legitimeren de inzet van een tijdelijk extra medewerker 0,8 fte. voor het komende jaar. Kosten 1,5 jaar inhuur 1,8 fte bedragen € 300.000. Daarnaast inrichting communicatietoolkit en participatietoolkit à € 15.000. Totaal € 315.000

CWP-Realiseren van projecten van het uitvoeringsprogramma toerisme en recreatie
Als gemeente investeren we elk jaar in toeristisch-recreatieve projecten in de openbare ruimte. Het betreffen voornamelijk investeringen in basisvoorzieningen, zoals informatiepanelen, fiets- en wandelroutes, provinciale routenwerken, picknickbanken.

Budget is jaarlijks benodigd enerzijds om het bestaande product up-to-date te houden en anderzijds om nieuwe investeringen te doen. Uitvoering gebeurt vrijwel altijd in overleg met toeristische ondernemers en/of Stichting Someren Natuurlijk.

CWP-Vaststellen van het integraal horecabeleid
Het bestaande horecabeleid dateert van 2007 en is aan een actualisatie toe. Het gevraagde bedrag is bedoeld voor personele inzet (intern dan wel externe inhuur) en eventuele onderzoekskosten.

CWP-Opstellen brede economische visie
Er is behoefte aan een brede economische visie, met focus op samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs op lokaal en regionaal niveau (Brainport, Innovatiehuis De Peel), met als doel het stimuleren van economische ontwikkelingen en economische groei. Deze visie moet in samenspraak met ondernemers en onderwijs worden opgesteld. Het gevraagde bedrag is nodig voor de personele inzet (intern dan wel externe inhuur) en onderzoekskosten voor het schrijven van de visie.

CWP-Versterken van de samenwerking in de regio binnen het Innovatiehuis De Peel en Brainport.
Sinds 1 januari 2018 is de gemeente onderdeel van Innovatiehuis De Peel. Het Innovatiehuis is een op uitvoering gerichte netwerkorganisatie gebaseerd op samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs op zes economische gebieden (slimme maakindustrie, food, agro, automotive, zorg en vrijetijdseconomie). De grondslag voor het Innovatiehuis ligt in de economische visie van De Peel.
Doel van het Innovatiehuis is opstarten en aanjagen van concrete, innovatieve projecten die worden opgehaald bij ondernemers. De uitvoering van projecten vraagt, afhankelijk van het type project, om co-financiering van overheid, ondernemers en onderwijs. Het is gewenst om voor de uitvoering van deze projecten een jaarlijks werkbudget te hebben.
Het gevraagde bedrag bestaat uit € 50.000 voor de uitvoering van projecten en € 35.000 voor de overeengekomen inzet van 0,5 FTE.

CWP-Samen met belanghebbenden onderzoeken hoe verkeersoverlast door doorgaand verkeer in de kern Lierop beperkt kan worden, inclusief doorgaand verkeer door A67-filedruk
Een hernieuwd onderzoek inclusief een proces waarbij de belangenden betrokken zijn moet leiden tot inzicht in de verkeersproblematiek en in haalbaarheid van oplossingen. Het onderzoek wordt projectmatig aangepakt, daarom zijn zowel externe onderzoekskosten als ambtelijke inzet begroot    

CWP-Samen met belanghebbenden onderzoeken hoe verkeersoverlast door doorgaand verkeer in de kern Someren-Eind beperkt kan worden, inclusief duurzaam veilige aansluiting Kanaaldijk
Een hernieuwd onderzoek inclusief een proces waarbij de belanghebbenden betrokken zijn moet leiden tot inzicht in de verkeersproblematiek en in haalbaarheid van oplossingen. Het onderzoek wordt projectmatig aangepakt, daarom zijn zowel externe onderzoekskosten als ambtelijke inzet begroot.    

CWP-Onderzoeken verbeteringsmogelijkheden verkeersafwikkeling Witvrouwenbergweg
Eerder is de verkeersafwikkeling op Witvrouwenbergweg onderzocht, maar heeft niet geleid tot aanpassingen. Vervolgonderzoek brengt in beeld welke maatregelen welk oplossend vermogen hebben om vervolgens keuze over haalbare oplossingen te kunnen maken.    

CWP-Opstellen Verbeterplan Fietsvoorzieningen
De fietsinfrastructuur in Someren is op hooflijnen goed op orde. Verbetering is nog mogelijk op onderdelen, wat voor de hele gemeente wordt geïnventariseerd, in overleg met lokale partijen.    

Samen met aanwonenden onderzoeken en voorstellen verbeteringsmogelijkheden beeldkwaliteit Boerenkamplaan en Sluisstraat binnen de bebouwde kom
Tekst wordt nog aangeleverd.

CWP-Integrale duurzaamheidvisie voor energieneutraal / CO2-neutraal en Circulair Someren
Vanuit de Klimaatwet 2018 en het nog af sluiten Klimaatakkoord 2018, worden gemeenten verplicht voor 2020 met de andere gemeenten binnen de regio een Regionale Energiestrategie (RES) op te stellen. In die RES geeft zij, in afstemming met de andere gemeenten in de regio, hoe de forse CO2-besparing (in 2030: >45 % en in 2050: > 95 %) wordt gerealiseerd. Aansluitend moeten warmteplannen worden opgesteld en uitgevoerd om de gehele gebouwde omgeving van het aardgas af te krijgen. In 2016 heeft de gemeenteraad, zich eerst, via een raadsbrede motie voor dorpsmolens uitgesproken over een energieneutraal Someren in 2050. Later in dat jaar hebben ze de ambitie voor Cradle to Cradle-beleid vastgesteld.

Nu we aan de start van de Energietransitie staan, die een enorme impact, op vooral alle burgers en bedrijven, maar ook de ambtelijke organisatie, zal hebben, is het belangrijk een integrale duurzaamheidsvisie vast te laten leggen dat Gemeente Someren in 2050  CO2-neutraal (> 95 %) Circulair Someren (>95 %) in 2050 (of zoveel eerder als mogelijk) wil zijn en hoe dit wordt bereikt.

CWP-Bouw C2C woning Groote Hoeven; aanvulling op 19-7400
anpassing houdt voornamelijk verband met BTW-aspecten. In het nieuwe IP zal deze post worden samengevoegd met de eerder vermelde IP-aanvraag.

CWP-Opstellen nieuwe centrumvisie
Het centrum van Someren moet (weer) een sfeervol, levendig en vitaal Dorpshart worden. Hier moeten we als overheid, ondernemers, pandeigenaren, horeca, inwoners en verenigingen samen aan gaan werken. Het begint met het opstellen van een gezamenlijk gedragen visie.
Gelet op de grote belangen, de vele partijen die hierbij betrokken zijn en de huidige situatie in ons centrum, wordt dit een zeer intensief en langdurig traject van samenwerking met alle stakeholders. Het gevraagde bedrag is bedoeld voor personele inzet (intern en externe inhuur) en waar nodig onderzoekskosten.

CWP-Implementeren plan garantiebanen
Om uitvoering te geven aan de wet banenafspraak is plan van aanpak opgesteld. Dit is door college vastgesteld (SOM/2018/037508). Voor de uitvoering hiervan is € 38.000 structureel nodig aan salariskosten voor aantrekken personeel uit doelgroep. Daarnaast € 4.100 voor uitvoering pilot in 2019.

CWP-Uitvoeren medewerkerstevredenheidsonderzoek
Ten behoeve van het opstellen nieuw personeelsbeleid zal een medewerkers tevredenheidsonderzoek uitgevoerd worden.

CWP-Verdere doorontwikkeling van de dienstverlening zowel op het vlak van digitalisering als persoonlijk contact. Gericht op samen tot een oplossing komen.
In de afgelopen jaren zijn diverse stappen gezet in doorontwikkeling van de dienstverlening, met een belangrijk accent op digitalisering. Ook de komende jaren dienen verdere stappen gezet te worden in de dienstverlening, onder andere vanuit de landelijke Digitale Agenda 2020.
Om de juiste lokale keuzes te maken, aansluitend bij de hierboven vermelde doelstelling, wordt een burgertevredenheidsonderzoek uitgevoerd waarmee inzicht moet worden verkregen hoe de burger denkt over de dienstverlening van onze gemeente, hoe de burger denkt over het voorzieningenniveau, hoe tevreden is men over het functioneren van de gemeente.
In 2019 wordt hiervoor een nulmeting uitgevoerd. Drie jaar later, in 2022, wordt het onderzoek herhaald.