Begroting 2019

College Werkprogramma

Programma 3: Aantrekkelijk Wonen

3.1 Veilige leefomgeving

Wat willen we bereiken?

Iedereen moet zich veilig voelen in zijn woon- en werkomgeving en zich veilig kunnen verplaatsen.

Wat doen we hiervoor en wat mag het kosten?

Nr.

Actie

2018

2019

2020

2021

2022

3.1.1

Gebiedsgericht integraal toezicht en handhaving conform het door de Raad gekozen scenario uit het Vergunningverlening-Toezicht en Handhavings-beleidsplan gemeente Someren 2019-2022 (9).

PM

PM

PM

PM

3.1.2

Uitvoering taken conform het integraal veiligheidsbeleid Peelland 2019-2020

X

X

X

X

3.1.3

Herziening APV

X

Wanneer zijn we tevreden?

3.1.1

Wanneer we conform het VTH beleidsplan invulling hebben kunnen geven aan toezicht en
integrale handhaving. We verwachten hierdoor adequaat te kunnen reageren op signalen uit de omgeving, waardoor leefbaarheid en veiligheid verbeterd worden en we mogelijk minder tot handhaving hoeven over te gaan.

3.1.2

We zijn tevreden wanneer we een veiligheidsbeleid hebben, dat een effectieve samenwerking

tussen de Peelgemeenten, partners en inwoners ondersteund met meer veiligheid tot gevolg.

3.1.3   

Wanneer de herziene APV het mogelijk maakt adequaat te kunnen reageren op problemen in
de samenleving/leefomgeving.

(9) Voor toezicht en integrale handhaving conform het VTH beleidsplan worden de eventuele extra formatiekosten in 2019 uit incidentele middelen betaald (conform afgelopen jaren). Voor 2020 zullen de eventuele kosten van de reguliere formatie structureel beschikbaar komen. Voor de overige niet voorziene en niet geplande handhaving wordt in de zomernota, decemberwijziging en jaarrekening verantwoording afgelegd.

3.2 Veilige en vlotte verkeersafwikkeling

Wat willen we bereiken?

Alle verkeersdeelnemers kunnen op een veilige en vlotte manier gebruik maken van de infrastructuur, zonder dat de omgeving daar te veel overlast van heeft.

Wat doen we hiervoor en wat mag het kosten?

Nr.

Actie

2018

2019

2020

2021

2022

3.2.1

Samen met belanghebbenden onderzoeken hoe verkeersoverlast door doorgaand verkeer in de kern Lierop beperkt kan worden, inclusief doorgaand verkeer door A67-filedruk

45

3.2.2

Samen met belanghebbenden onderzoeken hoe verkeersoverlast door doorgaand verkeer in de kern Someren-Eind beperkt kan worden, inclusief duurzaam veilige aansluiting Kanaaldijk

55

3.2.3

Vervolgonderzoek uitvoeren naar verbeteringsmogelijkheden verkeersafwikkeling Witvrouwenbergweg

25

3.2.4

Aanpassing rotonde Provinciale weg/Witvrouwenbergweg

150

1.350

3.2.5

Bevorderen snellere realisatie geluidsscherm A67

X

X

X

3.2.6

Opstellen Verbeterplan Kwaliteit Fietsvoorzieningen

20

3.2.7

Bij planvorming voor rehabilitatie van wegen een open planproces toepassen, met behoud van de laanstructuur als onderdeel van de kaderstelling

X

X

X

X

X

3.2.8

Opstellen verbeterplan bermvoorziening plattelandswegen

X

3.2.9

Actualisatie beleid verlichting buitengebied

X

3.2.10

Samen met aanwonenden onderzoeken en voorstellen verbeteringsmogelijkheden beeldkwaliteit binnen de bebouwde kommen van de kernen, te beginnen met Boerenkamplaan en Sluisstraat

15

3.2.11

Verbeteren kwaliteit uitvoering onkruidbestrijding

X

X

3.2.12

Zoeken naar uitbouwmogelijkheden adoptieregeling openbaar groen

X

3.2.13

Toekomstige bewoners van nieuwe wijken betrekken bij ontwerp en inrichting openbare ruimte

X

X

X

X

X

3.2.14

Uitvoering geven Bereikbaarheidsakkoord ZO-Brabant (10)

43

43

43

43

Wanneer zijn we tevreden?

3.2.1

Gezamenlijk inzicht in oplossend vermogen van maatregelen en heldere keuzes over haalbare oplossingen.

3.2.2

Gezamenlijk inzicht in oplossend vermogen van maatregelen en heldere keuzes over haalbare oplossingen.

3.2.3

Gezamenlijk inzicht in oplossend vermogen van maatregelen en heldere keuzes over haalbare oplossingen.

3.2.4

We zijn tevreden als blijkt dat met de aangepaste rotonde de verkeersproblemen zijn afgenomen.

3.2.5

Inzicht in haalbaarheid versnelling en verkorting termijn waarop het geluidsscherm wordt gerealiseerd.

3.2.7

Naar tevredenheid van belanghebbenden en gemeente afronden van het open planproces en leerervaringen meenemen in het volgende plan om zo in die werkwijze te ontwikkelen.

3.2.8

Een verbeterplan met een concreet uitvoeringsprogramma, inclusief benodigde investering en planning.

3.2.9

Een beleidsplan met een voorstel voor heldere beslispunten, gereed voor bestuurlijke besluitvorming.

3.2.10

Een gezamenlijk gedragen voorstel voor verbetering beeldkwaliteit, dat vertaald kan worden
in een programma van eisen zodat besluitvorming over uitvoerbaarheid (tijd, inhoud, geld)
plaats kan vinden.

3.2.11

Afgesproken beeldkwaliteit wordt gerealiseerd.

3.2.12

Vinden van meer adoptiemogelijkheden die aansluiten bij de wensen van inwoners

3.2.13

De inrichting van de openbare ruimte sluit beter aan bij de verwachting van toekomstige bewoners.

3.2.14

De afgesproken maatregelen zijn gerealiseerd en hebben een meerwaarde voor de gemeente Someren en de regio.

(10) Naast € 11.000,- die al structureel in begroting is opgenomen, is € 43.000,- extra nodig.

3.3 Onweerstaanbaar Someren (OS21)

Wat willen we bereiken?

Someren is in 2030 klimaat robuuster ingericht.

Wat doen we hiervoor en wat mag het kosten?

Nr.

Actie

2018

2019

2020

2021

2022

3.3.1

Samen met de omgeving invulling geven aan het zogeheten gebiedsproces bebouwd gebied ([1]1).

X

X

X

3.3.2

De gewenste maatregelen uit de Watersysteemanalyse vertalen naar concrete projecten. (12)

X

X

X

X

3.3.3

Een afkoppelplan voor Someren opstellen (13)

X

3.3.4

Voor Someren Noord uitvoering geven aan de oplossingsrichting (14)

X

3.3.5.

Ontwikkelplan voor de Peelrijt c.a. (15)

X

X

X

Wanneer zijn we tevreden?

3.3.1

Wanneer we eind 2021 in beeld hebben welke maatregelen in het bebouwd gebied nodig zijn om een bijdrage te leveren aan klimaat robuuster Someren en wanneer anderen dan de gemeente concreet in actie zijn gekomen en hun eigen maatregelen hebben getroffen.

3.3.2

Wanneer we eind 2019 een concrete planning van te nemen maatregelen hebben en de financiering ervan in 2021 en volgende jaren hebben geregeld.

3.3.3

Wanneer we medio 2019 een afkoppelplan voor Someren hebben vastgesteld.

3.3.4

Wanneer we eind 2019 de voor Someren Noord noodzakelijke maatregelen hebben uitgevoerd.

3.3.5

Wanneer we in 2020 een concreet plan hebben voor de aanpak van de Peelrijt, met eventuele uitloop naar 2021

(11) Anderen dragen de kosten van hun eigen maatregelen. Waar dit de gemeente zelf betreft, worden de kosten
uit het GRP gedekt.
(12) Eventuele projecten worden gedekt uit het vGRP.
(13) De kosten voor het plan zijn reeds gedekt, projecten die eruit voortvloeien nog niet.
(14) Dit project is al voorzien in he vGRP.
(15) Afhankelijk van de te kiezen maatregelen kan de gemeente deels verantwoordelijk worden gesteld.

3.4 Duurzaamheid

Wat willen we bereiken?

Someren wil in 2050 energieneutraal zijn en duurzaamheid als integraal onderdeel van haar beleid verankert hebben.

Wat doen we hiervoor en wat mag het kosten?

Nr.

Actie ( 16)

2018

2019

2020

2021

2022

3.4.1

Realiseren nieuwe milieustraat

X

3.4.2

Afvalstoffenbeleidsplan 2020

X

3.4.3

Integrale duurzaamheidsvisie voor energieneutraliteit

15

3.4.4

C2C / Groote Hoeven Voorbeeldwoning

400

35

-375

3.4.5

Duurzaamheids- en energie transitiemaatregelen opnemen in bouwverordening

X

3.4.6

Zonnepanelen/parken  

X

3.4.7

Onderzoek geothermie (17)

X

X

3.4.8

Regionale Energie Strategie (RES) (18)

X

X

3.4.9

Warmteplan aardgasvrij voor de gehele gemeente

X

X

3.4.10

Gemeentelijke Omgevingsplannen Grootschalige duurzame opwekking / energietransitie Gebouwde omgeving.

X

X

X

X

3.4.11

Bevorderen maatschappelijke acceptatie en urgentiebesef besef bij inwoners en bedrijven

X

X

X

X

Wanneer zijn we tevreden?

3.4.1

Wanneer eind 2019 de nieuwe milieustraat is gerealiseerd.

3.4.2

Wanneer eind 2019 het afvalstoffenbeleidsplan is geactualiseerd.

3.4.3

Als er een eenduidige koers is bepaald voor de gemeente Someren inzake haar bijdrage aan duurzaamheid en energieneutraliteit.

3.4.4

Wanneer de voorbeeldwoning in 2019 is gerealiseerd en als infocentrum is ingericht.

3.4.5

Wanneer de bouwverordening aangepast is op de duurzaamheids- en energietransitie maatregelen.

3.4.6

Er een toetsingskader ligt aan de hand waarvan we kunnen bepalen waar we zonnepanelen in
veldopstelling willen toestaan en er een uitspraak wordt gedaan in hoeverre we de
ontwikkeling van zonnepanelen aan marktpartijen willen overlaten of hierin zelf een actieve rol wil gaan spelen.

3.4.7

Wanneer er eind 2019 meer duidelijkheid is over mogelijkheden m.b.t. geothermie (langetermijnperspectief 5 - 10 jaar).

3.4.8

Wanneer er eind 2019 via de subregio "Peel" en MRE-regio een reëel bod voor de CO2-besparing aan het Rijk gedaan kan worden. Dit bod wordt daarna omgezet in een verplichting voor de regio.

3.4.9

Wanneer eind 2020 versie 1 van het warmteplan naar aardgasvrij is opgeleverd.

3.4.10

Wanneer de Omgevingsvisie Grootschalige duurzame opwekking en Energietransitie

gebouwde omgeving, afgestemd op de RES in 2020 is vastgesteld.

3.4.11

Wanneer maatschappelijk draagvlak en participatie is gecreëerd, gefaseerd in 2019 en verder.

(16) Regulier budget/ formatie
(17) MRE werkprogramma
(18) MRE werkprogramma

3.5 Gedifferentieerd en aantrekkelijk woningaanbod

Wat willen we bereiken?

Het realiseren van een gedifferentieerd een aantrekkelijk woningaanbod voor alle doelgroepen in Someren waar het goed wonen is.

Wat doen we hiervoor en wat mag het kosten?

Nr.

Actie (19)

2018

2019

2020

2021

2022

3.5.1

Opstellen Nota industrielawaai

X

3.5.2

Opstellen Bodem kwaliteitskaart

X

3.5.3

Actualisatie Woonvisie, waarvan onderdeel uitmaakt proef met Skaeve Huse

X

3.5.4

Grondprijsdifferentiatie beleid gericht op bevorderen dat starters in de kleine kernen blijven wonen.

X

3.5.5

Ontwikkelen locatie Goede Vaart voor m.n. starters

X

3.5.6

Ontwikkelen locatie 't Alfort voor m.n. huurwoningen

X

3.5.7

Voorziening Wooniezie ook openstellen voor Wonen Limburg

X

3.5.8

Herontwikkelen locatie Pauluskerk en –school

X

3.5.9

Herontwikkelen leegstaande beeldbepalende gebouwen (in samenspraak met de eigenaren)

X

X

X

X

X

3.5.10

Actualiseren bestemmingsplannen (continue proces)

X

X

X

X

X

3.5.11

Actualiseren regels voor 'bijbehorende bouwwerken'

X

Wanneer zijn we tevreden?

3.5.1

Als er een nota industrielawaai is vastgesteld waarmee we een balans kunnen bewerkstelligen tussen aantrekkelijk woonklimaat en verantwoord kunnen ondernemen.

3.5.2

De bodemkwaliteitskaart is vastgesteld en B&U niet voor elke grondverplaatsing een bodemonderzoek hoeft te doen.

3.5.3

Een woonvisie die beantwoordt aan de uitgangspunten van aantrekkelijk wonen voor jong en oud in de diverse dorpskernen van onze gemeente.

3.5.4

Wanneer in de begroting 2020, ook voor starters, gedifferentieerde grondprijzen zijn opgenomen en dit daadwerkelijk leidt tot het behoud van jongeren in de kleinere kernen.

3.5.5

Wanneer voor locatie “Goede Vaart” het bestemmingsplan is vastgesteld en gerealiseerd.

3.5.6

Wanneer voor de locatie “’t Alfort het bestemmingsplan is vastgesteld en gerealiseerd.

3.5.7

Als de huurwoningen van Wonen Limburg worden aangeboden via het systeem Wooniezie.

3.5.8

Wanneer voor de locatie “Paulusschool en Pauluskerk” het bestemmingsplan is vastgesteld en gerealiseerd.

3.5.9

Wanneer initiatieven om leegstaande beeldbepalende gebouwen te her ontwikkelen worden opgepakt door de eigenaren.

3.5.10

Wanneer de bestemmingsplannen actueel en derhalve toepasbaar zijn.

3.5.11

Wanneer de regels voor bijbehorende bouwwerken actueel en derhalve toepasbaar zijn.

 (19) Acties worden gerealiseerd met behulp van interne uren.

[1]     Anderen dragen de kosten van hun eigen maatregelen. Waar dit de gemeente zelf betreft, worden de kosten uit het vGRP gedekt.